Alla inlägg den 7 juli 2008

Av Annika - 7 juli 2008 19:49

Saker jag funderar på en kväll som denna, ensam hemma och inget bra på tv.


När vi gifter oss är det ju bara jag som får en ny ring, sambon har kvar sin förlovningsring och vill inte ha någon annan. Har han sin ring på sig eller inte när vi går in? Och hur gör jag med min förlovningsring som sitter på ringfingret redan? Jag vill ju ha vigselringen innerst, närmast hjärtat, eftersom jag har hört att det är så man "ska" ha. Välsignar prästen båda våra ringar eller bara min nya??


Och hur går man in i kyrkan? Ska man hålla handen eller gå armkrok? Kanske en smaksak? Och i vilken ordning ska vi gå in? Barnen först, sedan vi, och sedan tärnor och marskalk? Eller går vi sist??


Viktiga frågor som vi säkert kommer att få svar på när vi träffar prästen den 30/7. Måste nog ringa syrran och höra hur de gjorde...

Av Annika - 7 juli 2008 13:23

Hittade detta ang bordsplacering:

Bordsdamen sitter alltid till höger om bordsherren
Brud och brudgum sitter i mitten av honnörsbordet, bruden sitter till höger om brudgum
Till höger om bruden sitter brudens far
Till höger om brudens far sitter brudgummens mor
Till vänster om brudgummen sitter brudens mor
Till vänster om brudens mor sitter brudgummens far
Enligt traditionen sitter närmaste släkten nära brudparet. Vänner och lite mer avlägsna släktingar sitter lite längre bort
Den enda gången gifta par har varandra till bords är på sitt eget bröllop
Sambor och syskon ska inte heller sitta bredvid varandra enligt traditionen
Nyförlovade som inte har bott ihop en längre tid har varandra till bordet
Toastmaster ska ofta sitta så att han har ögonkontakt med serveringspersonalen och så att han hörs bra
Tärnor och marskalkar har ofta varandra till bordet


Nu blir det lite lättare att göra en vettig bordsplacering.

Av Annika - 7 juli 2008 09:57

Det är 80 stycken som har tackat ja och sammanlagt blir vi alltså 85 personer! Sen kan det ju alltid falla ifrån någon (t ex syrran som är höggravid). Så nu kan jag åka och köpa papper till menyerna och vigselprogrammen också!

Av Annika - 7 juli 2008 09:55

Nu är ett första utkast till både menyblad och vigselprogram skrivet. Menybladet saknar dock vinlista och vigselprogrammet kommer säkert att behöva göras om efter att vi pratat med prästen den 30 juli. Men själva mallarna är klara och det är lätt att bara göra ändringar. Hittade en jättefin dikt att ha på baksidan av vigselprogrammet. På baksidan av menyn kommer det att stå ett citat på latin.

 

I eftermiddag ska jag åka till Guldfynd och höra om min ring är klar, och när vi senast måste lämna in förlovningsringarna för putsning.

Ovido - Quiz & Flashcards