Alla inlägg under mars 2008

Av Annika - 7 mars 2008 12:54

Nu har jag fått svar från Milly´s ang klänningen. Och enligt mailet kommer den i slutet av månaden!!! Nu blir jag riktigt nervös! Tänk om den inte passar, eller om den inte ser ut som jag tänkt mig. Men jag är inställd på att den kanske inte passar och att jag eventuellt måste hitta en annan klänning, även fast jag inte vill, vill ju ha just den klänningen!

 

Förhoppningsvis går tiden fort, det är ju bara nästa vecka som är hel och sedan är det påskveckan och då jobbar jag bara 3,5 dag och veckan efter bara 4 dagar. Och sen borde klänningen komma! Nervös är bara förnamnet!!

 

I morgon (lördag) ska jag åka in till stan och köpa material till inbjudningskorten. Gissar att det kommer att gå på cirka 1000 kr (och sedan tillkommer porto, men det blir en senare utgift). Det blir nästan lika dyrt som att beställa färdiga från typ Calligraphen men egengjorda känns lite roligare ändå. Och så tycker jag ju om att pyssla och fixa. Funderade på att bjuda hem tärnorna för att hjälpa till men jag tror inte att det behövs, det är ju trots allt bara ca 50 kort som skall göras.

 

Det som ska köpas i morgon är alltså:

* ett lite tjockare, rosa papper

* ett jättetunt papper (vet inte ens om man kallar det för papper) med lite mönster på

* ett cremevitt papper (där texten ska stå)

* 25 meter brunt sidenband, ca 6-7 mm brett

* kuvert

 

Mönstersax, lim och guldklistermärken med texten ”Bröllop” är redan inköpta…

 

Något vi också måste göra i helgen är att ringa till restaurangen där festen ska vara och höra så att allt är klart med bokning och så. Så att vi kan skriva inbjudningskorten och skicka iväg dem. Känns som att det snart är dags. Vi fick ett inbjudningskort i veckan till ett bröllop (sambons kusin ska också gifta sig i sommar) som är i juni så om en månad är det nog ok att skicka ut våra inbjudningskort!

Av Annika - 5 mars 2008 22:26

från Milly´s ang klänningen. Hade verkligen hoppats på att de skulle svara snabbt. Men kanske i morgon??

Såg i mailen att jag beställde klänningen den 3 februari så det är nästan exakt en månad sedan. Kanske tar en månad till innan den kommer. Och jag som tycker att tiden som gått sedan beställningen har känts lång ;-)

Av Annika - 5 mars 2008 20:41

... att hyra kläder till brudgummen och hans marskalk.


Ringde först till Idéskrädderiet i Växjö och där tog de mellan 3200-3600 kr för att hyra en frockcoat inkl allt utom skjorta (som man inte kunde hyra utan fick köpa för halva priset = 350 kr). Så totalt minst 3550 kr.

Ringde sedan till Bröllopsbutiken i Kalmar och pratade med en tjej där. De tog 2290 kr inkl skjorta, väst, kravatt. Att det kan vara sån skillnad!


Tjejen på Bröllopsbutiken nämnde också att det finns något som heter Edward jacket och att den är ca 10 cm längre än en vanlig kavaj. Frockcoaten är ca 20 cm längre. Läste en artikel på nätet om att frack är ute och att den har ersatts av just en Edward jacket. Till en sådan har man byxor med revärer, smokingskjorta, väst och kravatt samt svarta lackskor. 

I samma artikel stod det att i år ska brudklänningen vara axelbandslös, med glitter och pärlor och ha drapering i midjan. Så om N har en Edward jacket och min brudklänning passar kommer vi att vara så rätt i sommar!

Av Annika - 5 mars 2008 20:30

Hittade en artikel på nätet om att man kan teckna en försäkring om man t ex skulle bli sjuk på bröllopsdagen. Kanske ska teckna en sådan, man vet ju aldrig vad som kan hända ;-) Att försäkra vårt bröllop (ca 75.000 kr) skulle kosta 1495 kr...


Ur Östra Småland:


"Om bröllopet måste ställas in"

"Nu går det att teckna en försäkring ifall något oförutsett inträffar på bröllopsdagen.

Det som tidigare varit möjligt i USA och England har nu också kommit till Sverige.

Kanske du drabbas av magsjuka eller kanske din partner går och skadar sig. Kanske cateringfirman gått i konkurs och ni står med betalda räkningar men ingen mat.

Ett nytt svenskt företag garanterar pengarna tillbaka om bröllopet måste ställas in.

Visst finns det hakar. Sjukintyg behövs förstås vid sjukdom. Och nej, drabbas partnern av bröllopsfrossa, väljer att sticka, och du står kvar vid altaret så hjälper inte heller försäkringen.

Det är Svensk Bröllopstjänst som erbjuder försäkringen. I länder som USA och Storbritannien har man länge kunnat teckn liknande försäkringar. Bröllop är dyra tillställningar och det ära inte ovanligt att man lånar pengar till arrangemanget. Ofta betalar man en del av kostnaden för lokal, catering eller musik i förskott."


http://www.brollopsforsakring.se/

Av Annika - 5 mars 2008 20:24

Gränsen för att ett frimärke räcker går vid 20 gram...



Så portot för inbjudningskorten blir ungefär 600 kr. Om det hade räckt med ett frimärke hade det således blivit ca 300 kr. Men å andra sidan är 300 kr småpengar när det handlar om hur mycket hela bröllopet kommer att kosta. Men lite irriterande är det dock ;-)

Av Annika - 4 mars 2008 20:42

... typ fyra veckor sedan jag beställde klänningen och i dag har jag mailat och frågat när de tror att klänningen är klar. Vill ha den NU! De brukar svara inom 24 timmar så jag hoppas att de gör det den här gången också!

Av Annika - 4 mars 2008 20:39

Något sånt här ska N ha på sig, kanske något mörkare väst dock! Han kommer att vara skitsnygg ;-)



Till en frockcoat har man (vad jag förstått) frackskjorta, väst och plastron/kravatt. Vi ska åka till Bröllopsbutiken någon dag snart och prova lite kläder. Ska bli väldigt kul!

Av Annika - 4 mars 2008 16:37

I lördags beställde vi min vigselring!! Det blev den med 13 små diamanter och den känns så rätt! I ringen skrev vi "Din för evigt 9/8 -08". Tanten på Guldfynd tyckte att det var jättekonstigt att vi inte hade med namnen, men de står ju i förlovningsringen så vi tyckte inte det behövdes.


I söndags var vi på bröllopsmässa på Kalmar slott och det var väl sådär. Men lite tips och ideér fick vi. Provsmakade en chokladtårta med skogsbärsmousse och den var såå god. Vi funderar på att ha en chokladbotten med hallonmousse. Måste dock höra med hon som ska göra tårtan först, om hon tänkt något speciellt...

Hittade i alla fall kläder för brudgummen som föll oss i smaken. Det blir förmodligen frockcoat, N kommer att bli såå snygg :-D

Ovido - Quiz & Flashcards